December 2021

December december, een maand met vele gezichten. We hebben zon gezien, we hebben regen gezien en we hebben een bizarre toename in het aantal corona gevallen gezien. Hierdoor zijn er weer maatregelen van kracht, wat weer flexibiliteit van ons vroeg.

Waar we op 1 december op 95 positieve gevallen zaten in totaal, waarvan 4 in het ziekenhuis, zitten we op 31 december op meer dan 3000 besmette personen, waarvan 12 in het ziekenhuis. Aangezien ik dit iets te laat schrijf (druk druk druk), kan ik ook al vertellen dat het aantal positieve gevallen op 8 januari meer 8000 betreft, waarvan 20 in het ziekenhuis. Die stijging is bizar, en maakt dat we af en toe met geknepen billen zaten rondom maatregelen, bezoek wat zou komen en zelf negatief blijven. Maar he, het is inmiddels januari 2022 en we zijn december zonder kleerscheuren doorgekomen.

Aan het begin van de maand was er nog geen vuiltje aan de lucht en zijn we lekker eropuit geweest. Een bezoekje aan de grotten van Hato stond op het programma. Een tijdje terug waren we er wezen eten tijdens een pop-up event en daar spraken we wat gidsen, waardoor we nu dus zijn terug gegaan.

Lang geleden ooit geweest, maar erg leuk om er opnieuw te zijn. Je ziet dat er met veel liefde zorg is voor de grotten en de omgeving. De tuin wordt netjes bijgehouden, alles staat er goed bij en de mensen zijn vriendelijk en enthousiast. Elk uur op het hele uur gaat er een tour de grotten in. Zelf kan je ook een kleine trail buiten de grotten lopen.

Verwacht geen kolossale, koude grot, waarvan er in Europa een hoop zijn. Het is een grot die past bij Curacao, klein, warm en uniek. De gids vertelt er enthousiast over en vooral de geschiedenis vind ik interessant. Wanneer het een druilerige dag is, of je wilt even wat anders dan een strand is dit een leuk alternatief. In twee uur heb je de grot en omgeving gezien en kan je door naar je volgende activiteit.

Zo ook wij. Na de grotten zijn we doorgereden naar Landhuis Vredenberg. Daar was een Lifestyle Pop-up event. Geen idee wat we moesten verwachten, maar we werden echt positief verrast. De locatie was echt super leuk! Heel gezellig, beetje festival vibes achtig en de kraampjes hadden meestal ook nog écht leuke dingen. Daarbij konden we ook nog gezellig een drankje doen en zijn we naar huis gegaan met een houten LED kerstboom.

Naast wat culturele activiteiten hebben we ook nog gewandeld bij de Caracasbaai en gefietst bij Santa Barbara en Sint Joris. Verder hebben we ook de kano uit de schuur gehaald en hebben we een rondje gevaren in de Caracasbaai. Daarbij hebben we ook nog een schildpad gezien! In de baai lag trouwens een enorm gevaarte. We hebben even gegoogled en het is een Diepzeecontructieschip. Zo indrukwekkend en zo groot!

De week voor kerst zijn we ook nog naar een Dinnershow geweest met wat anderen. Ook hier geen idee wat we moesten verwachten, en ook al verwachtte ik niks, het was toch totaal anders dan gedacht. Toevallig was dit ook bij Landhuis Vredenberg. Het zag er allemaal gelikt uit. Mooie verlichting, netjes gedekte tafels en een mooie omgeving. Het bleek wel dat alles grotendeels is het Papiaments werd gezegd, dus het meeste kregen we niet echt mee, maar het was erg leuk om het spektakel te zien. Er waren geen dansers o.i.d. maar er was een man op een piano en hij had heel veel muzikale vrienden uitgenodigd. Tijdens het eten kwam ongeveer elk genre voorbij. Ik had nog nooit eerder een dessert gegeten onder begeleiding van een (blijkbaar bekende) rapper.

Dit was echt zo’n avond van ‘Je had erbij moeten zijn.’ Voor het eten trouwens niet, want dat was niet heel bijzonder.

In december ben ik trouwens ook druk geweest met een spaaractie van verschillende ‘Funmiles‘ winkels. Ze hebben een soort Scrabble wedstrijd met allerlei grote prijzen. Per zoveel gulden aan aankopen krijg je letters. Met wat anderen ben ik druk aan het puzzelen. In januari moeten we onze ‘Word Fun‘ speelborden inleveren. Zou toch leuk zijn als we een prijsje winnen. Oh en ook een kerstlunch gedaan bij ’t Klooster Grand Cafe, ook erg een aanrader! Het was er heel rustig (lees: alleen wij), maar erg lekker!

De dagen voorafgaand aan kerst nam de spanning overigens wel toe. Ons bezoek moet natuurlijk van tevoren negatief testen en zoiets wordt met de extreme toename aan positieve gevallen in Nederland toch steeds spannender. Ook hier zagen we de aantallen toenemen en inderdaad de evenementen waar we kaartjes voor hadden werden geannuleerd. Geen Snelle voor ons en ook geen Foute feest tijdens de jaarwisseling. Maar he, gelukkig was ons bezoek allemaal negatief getest en kon dat feestje wél doorgaan. In tegenstelling tot vorig jaar, toen dat wel in het water viel door code rood. Nu was er geen heftige avondklok of andere vergrijpende maatregelen, waardoor de meeste dingen die we wilden doen, wel door konden gaan.

Maar voordat we familie over de vloer kregen op 25 december zijn we nog met z’n tweeën op kerstavond bij Fort Nassau wezen eten. Een restaurant, gelegen op een plek met prachtig uitzicht. Er werd een kerstmenu geserveerd en we hebben genoten. Echt een aanrader voor wie romantisch uit eten wilt. De hele recensie lees je hier. Eenmaal thuis hebben we nog de cadeautjes onder de kerstboom geopend en onszelf getrakteerd op een cocktail.

Fort Nassau Curacao

Eerste kerstdag was echt de minst kersterige kerstdag ooit. We begonnen met een simpel ontbijtje en hebben vervolgens het huis en de tuin op orde gebracht voor het bezoek. Nadat we alle klusjes gedaan hadden en hadden geluncht hadden we nog wat tijd om lekker ‘lang leve de liefde’ te kijken, want we lopen hopeloos achter.

De familie reist met AirBelgium, die een tussenstop maakt op Punta Cana in het Dominicaanse Republiek. Echter zagen wij in de middag al dat er vertraging was. Uiteindelijk hebben wij kliekjes gegeten, omdat ze pas ergens in de avond zouden landen, in plaats van de ingeplande 18:00 uur. Geen cadeautjes en geen barbecue op eerste kerstdag. Maar wel een ontzettend fijn weerzien en een gezellig avond.

Tweede kerstdag was een stuk kersteriger. Ook al blijft dat lastig in tropische temperaturen. We hebben heerlijk ontbeten en cadeautjes uitgedeeld en uitgepakt. In de avond zijn we naar Karakter gereden, maar dit duurde door regen en verkeer wat langer dan gehoopt en ook het bezinelampje ging branden en op Bandabou zijn er bijna geen bezinestations. Anyway, we hadden het gered, maar ontspannen was anders. Wel weer onze auto als zevenzitter kunnen gebruiken, woohoo!

Waar we normaal gesproken bij Karakter echt goede ervaringen hebben, was het nu echt onder de maat. Eerst wilden ze ons een natte tafel aan het strand aanbieden, terwijl we een tafel op het deck hadden gereserveerd. Deze werd on the spot verplaatst met de natte stoelen van het strand. Iedereen natte billen. Om de valse start goed te maken kregen we wel een drankje van het huis. Netjes. Daarna ging het mis met het voorgerecht. In plaats van zes personen waren er vier personen aangeslagen, waardoor we niet tegelijkertijd ons eten kregen. Eigenlijk heeft de valse start het niet meer echt goed kunnen maken. Om ons heen zagen we bij andere tafels het ook niet echt lekker lopen. Gek, want er was maar één menu tijdens kerst, het was niet mega druk, er was voldoende personeel en het is dagelijkse kost. Het eten was overigens wel erg lekker en meer dan voldoende.

Hopelijk was dit gewoon even een avond die niet lekker liep, waarbij wij even pech hadden. Op de terugweg was het ook weer billen knijpen met de benzine, maar we hebben het gered om bij een benzinestation te komen. Daarna konden we weer ontspannen.

De familie vermaakte zich prima wanneer wij aan het werk waren en we hadden een keer na werk ook een boottochtje op de agenda staan met de welbekende Rasta Tours. Ook dit keer weer heerlijk en mét barbecue in plaats van onze eigen koelbox met drankjes en wraps. In plaats van Santa Barbara zijn we naar Fuik gegaan, wat ook een erg fijn plekje is. Voldaan en ietwat aangeschoten zijn we na het donker worden weer naar huis gegaan.

Naast vermaak en vertier was er ook tijd voor bezinning. Haha, nee het leek me leuk om Yoga op het strand te gaan doen, dus op de laatste vrijdagmorgen van 2021 zijn Inge en ik bij het Renaissance hotel gaan yogaen. Een mooie setting om eens lekkere te stretchen. Wel een beetje gek met het ontwakende vakantiegrut om je heen die langzaam de strandbedjes vullen, maar het was rustig genoeg om me daar weinig van aan te trekken. Symbolisch hebben we nog alle negatieve energie van 2021 van ons afgeschud. Hopelijk helpt het.

Yoga Curacao

In de middag hebben we na lunch van de frietboetiek ons feestelijk gekleed en zijn we op weg gegaan naar Los Caballeros, een ‘strandtentje’ in Pietermaai waar we gereserveerd hadden voor diner. Top geregeld allemaal. Bevestigd via de app en een leuk tafeltje met de voetjes in het zand. Als cadeautje kregen we ook nog een mooie zonsondergang. We hebben er heerlijk gezeten met goede cocktails en lekkere hapjes. Om 19:00 uur werd het Nederlandse nieuwjaar ingeluid met prachtig vuurwerk, waarna we ook ons diner geserveerd kregen. De barbecue gerechten vielen wat tegen, maar de rest was lekker. Het was ontzettend gezellig en we hebben genoten. Zeker een leuk plekje voor een hapje en een drankje, maar dan zonder de gerechten van de barbecue.

Los Caballeros Curacao

Rond half 10 waren we weer thuis, waar we nog wat spelletjes hebben gespeeld en de oliebollen tevoorschijn hebben gehaald. Om 12 uur hebben we de fles bubbels open getrokken en genoten van het vuurwerk in de buurt. Vlak achter ons hadden ze prachtig vuurwerk en ook van vuurwerk in de verte konden we meegenieten.

Het was geen wild-diep-in-de-nacht oud en en nieuw, maar ondanks dat hebben we ons prima vermaakt. Het maakte ook dat we 1 januari fit opstonden enzo op tijd konden zijn om nog een paar schaduwplekjes op Cas Abou Beach te bemachtigen. Want het eiland is druk en vol, heel druk en vol. Er is geen huurauto te krijgen, uit eten kan wanneer je reserveert en om 9 uur moet je echt wel bij een strand zijn om überhaupt nog kans te maken op een bedje. Oh, en we hebben er varkentjes gespot!

Cas Abou

Zondag zijn we nog met mijn vader wezen duiken bij Marie Pompoen, voor ons ook de eerste keer daar. Na weer een uitgebreide instructie gingen we op pad met van de Ven. Het was weer heel anders dan de andere gebieden. Wat troebeler, maar ook wel weer mooi en heel ander koraal. Fijn om te merken dat ik echt steeds minder last heb van m’n oren, makkelijk kan klaren, goed met m’n lucht kan omgaan beter mijn drijfvermogen kan aanpassen.

Aangezien we dit vroeg in de ochtend deden konden we in de middag na een lunch bij Batik Asli wat leuks gaan doen. We wilden graag gaan minigolfen bij Brakkeput Mei-Mei, maar daar eenmaal aangekomen werd ons aangegeven dat het heel druk was. Jammer, dan maar thuis lekker borrelen.

Voor ons zat het weekend er weer op en maakte ons klaar voor een werkweek. Wel een relaxte werkweek. Op maandag ben ik met Inge naar Mazzai the Spa geweest voor een massage en gezichtsbehandeling. Het was weer heerlijk.

Op de laatste volledige dag zijn we naar Klein Curacao gegaan met z’n allen. Dit keer met Miss Ann Boattrips. In het verleden wel met Blue Fin geweest, maar die trip duurt zo lang en de Barbecue is op de boot en niet op het strand. Aangezien we wat zeeziek-gevoelige mensen in ons gezelschap hebben was de keuze op Miss Ann gevallen. Een barbecue en andere voorzieningen op het strand en een kortere trip naar het eiland toe. Ik denk een goede keuze. Het was wel vroeg verzamelen op Santa Barbara, maar dat maakt dat je ook lekker vroeg op Klein Curacao was. De tocht was snel en rustig (uitzonderlijk). We hebben lekker kruiswoordpuzzels gemaakt.

Op het eiland werd een lekker ontbijt voor ons geserveerd. Dit was wel qua tijdstip meer een brunch. Dus ontbijt zelf van tevoren of neem wat te snacken mee als je niet lekker gaat op honger. Er waren genoeg strandbedjes in de schaduw en er was voldoende tijd om lekker te ontspannen en het eiland te verkennen. Neem dus vooral lekker je boek of e-reader mee. Frisdrank, koffie, thee, water. Je kon het de hele dag krijgen. Goed geregeld allemaal.

Ook de barbecue was prima! Fall of the bone spareribs, lekker kippetje en prima hamburger. Qua sides was het allemaal niet heel spannend. Aan het einde van de middag ook even een snorkeltocht met de ‘gids’ gedaan. Helaas geen schildpadden gezien. Tip; Ga lekker zelf op avontuur met snorkelen in de ochtend, in plaats van met 50 man en een gids. Jehebt trouwens ook kans dat je onderweg dolfijnen ziet endat geluk hadden wij!

Klein Curacao is een heerlijk eiland, met prachtig water en dito strand. Ondanks dat je er een groot deel van de dag bent, vliegt de tijd.

Als afsluiter zijn we in de avond wezen eten bij Zanzibar. Wederom een goede ervaring. De kip was weer sappig, tonijn was goed, de salades waren heerlijk en ook de toetjes waren top! Reserveren is overigens wel een must! We hebben geproost op een heerlijk samenzijn en de mogelijkheid om met z’n zessen de feestdagen op een prachtig eiland te vieren. Oprecht #blessed.

Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan en de tijd van gaan is nu gekomen. Woensdag 5 januari was de dag van vertrek. Nog wel even stressen, want door puur toeval kwamen we erachter dat op 4 januari AirBelgium enkel op de website een update had gegeven dat Nederlandse reizigers (gevaccineerd of niet) een negatieve PCR of antigeentest moeten kunnen overleggen voor terugkeer naar België. Hier kwamen we zo rond lunchtijd achter en de vlucht ging half 8 ’s avonds. Als de wiedeweerga hebben ze zich nog bij een testlocatie aangemeld en in de middag getest. Gelukkig kwam de uitslag vrij snel; iedereen negatief. Maar we hadden er niet aan moeten denken dat wanneer we deze info niet random voorbij hadden zien komen op Facebook je op het vliegveld staat en gewoon niet mee kan. Ik vind het kwalijk dat AirBelgium zijn Nederlandse reizigers niet per mail op de hoogte heeft gesteld van deze wijzigingen een dag voor vertrek.

Ondanks de last minute stress is alles goed gekomen en hebben we ons bezoek, wederom zonder een waterballet van mij, kunnen afzetten en zijn ze weer veilig en wel in Nederland. Dit is trouwens inclusief bagage allemaal gelukt met 1 auto!

Wij hebben alles weer rustig op orde gebracht, kerstversiering opgeruimd en even lekker wie is de mol gekeken. In het weekend zijn we nog even een drankje gaan doen op Mambo (nu het nog kan) en zijn we naar de nieuwe Spiderman film; No way home, geweest. Vanaf maandag 10 januari is het weer rust, reinheid en regelmaat.

Dan nog even de Corona Kronieken: Wat zal ik ervan zeggen. De booster campagne loopt en iedereen kan een 3e prik halen. Dan zijn het aantal besmettingen in totaal en per dag echt bizar hoog. Rond de 1000 besmettingen per dag erbij en inmiddels meer dan 8000 besmette personen. Het aantal in het ziekenhuis valt relatief mee, maar er zit meer dan 100 man personeel thuis in isolatie. Dat schiet dus niet echt lekker op. Inmiddels heeft de minister president een ’time-out’ aangekondigd van 10 dagen. Scholen blijven dicht tot de 17e en de avondklok gaat nu om 22:00 uur in. Geen enorm ingrijpende maatregelen, dus of het een bepaald effect heeft moet blijken. Hopelijk blijkt omikron inderdaad wat milder en kunnen de medewerkers van het ziekenhuis het aankunnen, want daar zit hem hier denk ik de crux.

Oh, en voor de mensen die nog steeds dit veel te lange verhaal aan het lezen zijn én fan zijn van Tim TamsAanschouw:

Jumbo timtams

Inmiddels is he 10!!! jaar geleden dat ik in Australië en Nieuw Zeeland was, en ik kan me niet heel goed meer herinneren hoe het bruine goud smaakte, maar volgens mij komt het wel in de buurt. Zo lekker! Hopelijk komen ze ook met een double coated! Jumbo, lees je mee?