Voertuig invoeren en registeren op Curaçao

In meerdere weekberichten heb ik beschreven hoe het er aan toe gaat om een auto te kopen en op naam te zetten of onze auto uit Nederland hier op de weg te krijgen. Met heel veel googelen, navragen bij vrienden en verschillende autoritjes kom je er uiteindelijk wel uit, maar sinds COVID-19 zijn de procedures wel aangepast en ik dacht, laat ik het voor iedereen die met hetzelfde te maken krijgt het uitschrijven hoe het Anno 2020 na Corona gaat.
Zelf heb ik veel gehad aan de blogs van naarcuracao.com en eiland-meisje.nl, maar de realiteit verandert snel, waardoor niet alles meer overeenkomt. Op de website van de overheid is wel het een en ander te vinden, maar is ook niet volledig of actueel.

Auto uit Nederland meenemen

Wij hebben er voor gekozen om onze auto uit Nederland mee te nemen. Achteraf hadden we dit met de kennis van nu waarschijnlijk niet gedaan, maar als je alles van tevoren weet…
In Nederland moet je al het een en ander regelen om een auto te kunnen exporteren, maar daar is denk ik al genoeg informatie op internet over te vinden.

Wij hadden het geluk dat het verhuisbedrijf voor ons al allerlei formulieren had aangeleverd voor vertrek die we moesten invullen voor de douane. Ook regelde het verhuisbedrijf bij aankomst van de container dat de papieren weer de benodigde stempels kregen van de douane om de auto in te mogen voeren. Hoe dit proces gaat wanneer je het zelf doet is bij mij dan ook niet bekend.

De auto in ontvangst nemen

Hoe je het ook wendt of keert, op een bepaald moment krijg je de auto in bezit. In ons geval was dit bij het kantoor van het verhuisbedrijf. Met onze verzekeraar hadden we van tevoren afgesproken dat we de auto voorlopig konden verzekeren op het moment dat hij van A naar B gereden zou worden en op het moment dat de auto gekeurd zou worden. Wij hebben de auto verzekerd bij Inter Assure. Persoonlijk langs komen na een belletje werkt altijd supergoed.

De auto laten registreren

Eerder ging je zonder afspraak naar het keuringslokaal om een auto te laten registeren. Je kon als je pech had in een lang rij staan en als je geluk had hoefde dat niet, maar dit werkt nu anders. In de brief die ik bij het keuringslokaal heb ontvangen staat dit beschreven.

Wijzigingen procedure keuringslokaal vanaf 13 mei 2020

De bedoeling nu is dat alle papieren vooraf worden aangeleverd. Wat er moet worden aangeleverd heb ik op de website van de overheid gevonden. De papieren die ik heb aangeleverd staan hieronder

  • Ingevuld registratieformulier voertuigen (Ik weet niet zeker of deze noodzakelijk is. Dit formulier kreeg ik toen ik zonder afspraak de auto wilde registreren en dit niet meer bleek te kunnen)
  • Kentekenbewijs vanuit Nederland
  • Papieren van de douane / inboedelverklaring
  • Verzekeringsbewijs
  • Kopie identiteitsbewijs eigenaar
  • Kopie eigen identiteitsbewijs

Optie 1
Scan alle papieren in. Hier heb je wel handige apps voor op je telefoon. Zelf gebruik ik die van onze HP scanner, ideaal. Mail vervolgens alle papieren naar reg.uovv@gobiernu.cw. Dit is wat ik gedaan heb.

Optie 2
Dit is voor wanneer je geen toegang hebt tot internet of geen papieren kan inscannen. Verzamel alle papieren en doe deze in een envelop. Zet je naam en telefoonnummer op de envelop en lever deze af in een zilverkleurige brievenbus aan de zijkant van het kantoortje van het keuringslokaal.

Binnen enkele dagen wordt je gebeld of krijg je een mail met de datum en tijd voor een afspraak bij het keuringslokaal. Dit gebeurde in mijn geval echt heel netjes.

De afspraak bij het Keuringslokaal

Om hier te komen moet je op het terrein van Selikor zijn, je moet dus de slagbomen door en aangeven dat je voor een overschrijving komt. Voor het kantoortje kan je de auto parkeren.

Eenmaal daar ligt het een beetje aan de dag wat je gaat aantreffen. Vlak na openingstijd was het mega druk en ook verzamelt er aan het einde van de lunchpauze al een rij voor de deur. Op sommige momenten is het weer heel rustig. Nu in mei/juni 2020 staan er dranghekken en worden er drie rijen gevormd. Een rij voor overschrijvingen, een rij voor 60+ en een rij voor keuringen. Het wisselt per dag of je voor de overschrijving ook je eerst moet aanmelden bij een beveiliger met een lijst met alle kentekens die overgeschreven gaan worden.

Het registreren van de auto gebeurt dus niet meer fysiek bij het keuringslokaal. Wel moet je nog bij het kantoortje de auto aanmelden en de 30 gulden voor de keuring met pin betalen. In principe heb je alle benodigde papieren ingescand en gemaild, maar voor de zekerheid heb ik maar gewoon weer alle papieren en identiteitsbewijzen meegenomen. Dit bleek echter niet nodig te zijn. Ze hadden enkel de naam nodig van degene waarop de auto staat geregistreerd. Na de betaling krijg je een geel formulier die nodig is voor de keuring. Nadat je klaar ben stap je in de auto en rij je naar de garages toe waar de keuring plaatsvindt. Het is handig om te weten waar die garage precies is, dus hierbij:

De Keuring

Het ligt eraan hoe druk het is, soms zijn er twee banen open, soms drie en het is lopendebandwerk. Met de auto sluit je achteraan, doet het gele papiertje tussen de ruitenwisser en je volgt de instructies van de medewerkers. Er worden een paar dingen van de auto gecontroleerd. Zoals dit al door andere en mezelf is beschreven, het stelt niet veel voor. De toeter, rem, lampen en ruitenwissers worden gecheckt en daarna wordt je verzocht om op de parkeerplaats even te wachten totdat je de keuringskaart krijgt.

De verzekering

Voor de auto hadden we al een een voorlopige verzekering, maar dit moet nu omgezet worden naar een volledige verzekering. Bij het kantoor de keuringskaart van de auto laten zien. Hier staat namelijk ook al het Curaçaose kentekennummer op en het nieuwe, complete verzekeringsbewijs in ontvangst genomen.

De motorrijtuigenbelasting

In Punda zit Cpost, een postkantoor, waar ook – Ik denk door de brand in het gebouw van de Belastingdienst – het loket zit om de motorrijtuigenbelasting te betalen. Vraag even aan de medewerker aan de balie bij de ingang waar je precies moet zijn.
Met je verzekeringsbewijs en keuringskaart kan je de belasting betalen voor het voertuig. Op internet is te vinden wat er precies betaald moet worden. Ook betaal je 25 gulden voor de kentekenplaten. Je krijgt de motorrijtuigenbelastingkaart en de sticker voor op de voorruit nadat er met pin is betaald.

De kentekenplaten

De auto is verzekerd, staat op naam, er is belasting betaald, het enige wat nog rest is de kentekenplaten in ontvangst nemen. Dit gebeurt ook bij de Belastingdienst, maar dan op de locatie van de SVB aan de Pater Euwensweg 9 in Otrobanda.
Hoe het daar nu werkt: Je loopt naar de beveiligers waar je voor SVB gerelateerde digitaal een nummer kan trekken. Daar kan je ook aangeven dat je een kenteken komt ophalen bij de Belastingdienst. Als het goed is krijg je dan een nummer van de beveiliger. Dan is het een kwestie van wachten tot je aan de beurt ben voor balie nummer 1. Hier laat je de verzekeringspapieren, de keuringskaart en de motorrijtuigenbelastingkaart zien. Op dat moment krijgt je je kentekenplaten.

Het enige wat rest is de kentekenplaten nog op de auto bevestigen. Veel rijplezier!

Wat ik hierboven heb beschreven speelde zich rondom de Corona periode af. Of de werkwijze zo blijft, of er weer terug gegaan wordt naar het oude, of dat er nog meer verandert is natuurlijk de vraag.

Zelf heb ik redelijk veel geluk gehad hoe lang ik heb moeten wachten bij de verschillende loketten, maar ik hoor en lees ook verhalen dat dit heel anders kan zijn. Wees hierop dus voorbereid! Neem lekker wat kouds te drinken mee, een hapje eten, koptelefoon en je telefoon met een leuke podcast, muziek of spelletje en zo kom je je tijd wel door!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *