Week 35 – maandag 24 augustus – zondag 30 augustus

Goede tijden, Corona tijden. Het beheerste aan het begin van de week weer onze hele dag en het heeft ons en het eiland weer een beetje in z’n greep. Elke dag zijn er weer persconferenties en we houden social media goed in de gaten. Iedereen vreest natuurlijk dat er weer strenge maatregelen komen die het leven weer compleet op z’n kop gaan zetten. Elke dat is weer afwachten over ‘hoe en wat’. Het is nu denk ik sowieso al een klap wederom voor het toerisme en de restaurants, omdat iedereen wordt verzocht elkaar niet op te zoeken. Tot op heden vallen de maatregelen gelukkig mee, maar het is helaas wel weer ‘anders.’

Er stond wel een etentje gepland die gelukkig gewoon door kon gaan. Reserveren was een slim idee en we moesten onze gegevens achterlaten. Het restaurant is gekozen door onze tafelgasten. Zelf een restaurant waar ik niet een-twee-drie voor zou kiezen. Ik was heel benieuwd en ben niet teleur gesteld. De review lees je hier.

Deze week stond op de planning dat bezoek op donderdag zou komen voor 10 dagen. Hier keken we enorm naar uit, maar begrijpelijk ontstonden er een hoop twijfels of het wel verstandig was om überhaupt deze kant op te komen. Inmiddels is Ome Corona ook hier aangekomen en het is denk ik een kwestie van tijd voordat hier ook weer strenge maatregelen van kracht gaan zijn. Het nieuws volgden we op de voet, maar ondertussen ook gewoon ons best gedaan om maar met de dag te leven. Het leven gaat namelijk ook gewoon door.

Op het allerlaatste moment hebben ze besloten om de gok te nemen en tóch wel te komen, nadat het er eerst op leek dat het feestje niet door zou gaan. Heel erg leuk! Een beetje last minute alles op orde gemaakt en we waren klaar voor hun komst. Donderdag middag heb ik Duco opgehaald uit z’n werk en zijn we samen naar Hato gereden. Het was er wederom rustig, maar geen gekke maatregelen op het vliegveld. Na een klein half uurtje liepen ze door de uitgang naar buiten en was het weer een fijn wederzien. We hebben ze een Amstel Bright in de handen gedrukt en zijn terug gereden naar huis.

Het was het einde van de middag, het was lekker weer en we hebben heerlijk rustig aan gedaan. De vakantie werd ingeluid met een glaasje bubbels en we hebben wat hotdogs en hamburgers gemaakt op de barbecue. In de avond hebben we een potje 30 Seconds gespeeld om de slaap te verjagen.

Vrijdag hebben we een top dagje gehad. Ook was het de verjaardag van Google! 10 jaar alweer! Hij had alleen geen interesse in zijn taartje. We hebben rustig ontbeten (met taart), strand en snorkel spullen gepakt en we zijn richting Westpunt gereden. Als eerste hebben we een stop gemaakt bij mijn lievelingswinkel de Multicentrum voor wat waterschoentjes en daarna was het eerste strand Playa Forti, waar van een hoge rots afgesprongen kan worden. De dames lieten dit over aan de heren.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Playa Grandi/Playa Piskadó om met schildpadden te snorkelen. Nou, op een presenteerblaadje! Er was net een boot bezig met het snijden van de vis, dus de schildpadden waren er als de kippen bij. Het blijft zo bijzonder om tussen deze enorme, kalme, prachtige beesten te zwemmen.

Na deze activiteiten was het tijd voor ontspanning bij Grote Knip. We kozen een lekker plekje onder een parasol en hebben daar genoten van onze zelfgefabriceerde lunch, een biertje, de zon en de zee.

Aan het einde van de middag zijn we richting de Chill op Mambo Beach gereden. Door de Corona maatregelen ging het er wat anders aan toe dan normaal. Ook weer je gegevens achterlaten. Niet meer dan 6 mensen bij elkaar en maar 1 persoon mag drinken halen bij de bar. We hebben een lekker plekje uitgezocht bij wat ligbedjes en op deze manier was het ook prima vertoeven. Rond 7 uur zijn we terug gereden, maar hadden eigenlijk nog wat mooi vlees nodig voor op de barbecue. De Vreugdenhil was net dicht en in Luna Markt was geen gekoeld vlees en in een andere Toko vroegen ze de hoofdprijs. Het werd maar tapas van verschillende hapjes die we nog in huis hadden en dat was ook meer dan prima.

Zaterdag hebben we als eerste vlees gehaald voor de barbecue, zodat dat in ieder geval niet mis kon gaan en na het ontbijt zijn we wezen snorkelen bij Tugboat en de Caracasbaai. Eerst moest er nog even een nieuwe snorkel gekocht wordt, omdat er een incomplete snorkel van Nederland was meegenomen, waardoor er allemaal water inliep. Natuurlijk hebben we dit gehaald bij Van de Ven Duikcentrum. Daar vertelde ze ook dat er een zeepaardje zat bij de Tugboat. Met duidelijke instructies waar we deze konden vinden zijn we op pad gegaan. En we zijn niet teleur gesteld! We hadden de instructies wel echt nodig en pas toen twee duikers druk aan het fotograferen waren kon ik eindelijk het zeepaardje vinden, maar het is gelukt!

Dat donkere ‘kronkeltje’ wat aan het koraal vast zit, dat is het zeepaardje.

Na een drankje bij Tugboat Beach zijn we bij de Caracasbaai er nog even in geweest om te snorkelen en ook weer prachtig koraal en vissen gezien. De vissen zijn daar wat brutaal en schuwen mensen totaal niet. Alsof je in een aquarium rond zwemt. Het was een goede ochtend! Via een mooi uitzichtpunt over de baai zijn we weer naar huis gereden om even te chillen, te eten en ons klaar te maken voor Jan Thiel.

Rond vijf uur vertrokken we en het werd daar al snel duidelijk dat het ook weer heel anders dan anders was. Er was geen happy hour, je mocht niet staan en alleen maar zitten aan klaptafeltjes. Daar hadden we niet zo’n zin in en kozen ervoor om bij het wat rustigere Zest een drankje te doen. Helaas geen leuke muziek, maar het blijft een fijne plek om even te zitten, van het uitzicht te genieten en een Vanilla Spritz te bestellen.

We waren redelijk laat thuis, maar hebben toch nog de barbecue aangezet en wat kip en ossenhaas erop gelegd. Ook deze dag werd het geen latertje en na het opruimen verdween iedereen rond half 11 naar bed.

Zondag begon echt als een zondag. Rustig opstaan. De Formule 1 race werd aangezet, broodjes kwamen uit de oven en het was lekker toeven. Tegen het middaguur werden we wat actiever en werd er een plan gesmeed.

Met weer een gevulde koelbox en drie strandtassen zijn we op pad gegaan naar Cas Abou, een mooi strand richting Westpunt. Daar heerlijke zelfgemaakte Philly cheese steak sandwiches gegeten van Ribeye die nog over was van de barbecue. Verder werd er wat gelezen, gesnorkeld, gedronken en gechilld. Het was qua weer geen denderende dag, maar wat bewolking kon geen kwaad.

Net toen het begon te regenen zaten we al in de auto op weg naar Pietermaai. We wilden een drankje doen bij Saint Tropez Ocean Club. Ze hadden hele interessante cocktails op de kaart staan, dus daar hebben we een paar mooie exemplaren van besteld. De barman maakte er echt werk van en we waren allen erg tevreden over onze keuze. Het is een beetje een hippe, trendy, fancy setting met een goede kaart en een prachtige locatie. Zeker een aanrader!

Na dit voorafje zijn we doorgereden naar de Chill op Mambo Beach. We hadden gereserveerd voor diner, Met lichte twijfel namen we plaats. Er is namelijk geen overkapping en de lucht bleef er maar dreigend uit ziet. Het druppelde een paar keer tijdens het eten, maar iedereen negeerde het en deed alsof het niet bestond. Ook hier weer super lekker gegeten. De review lees je hier.

We hebben er geen latertje van gemaakt en rond een uurtje of acht zijn we richting huis gereden. Daar nog even alles opgeruimd en klaar gemaakt voor de maandag. We zaten net lekker nog even te niksen toen ineens de stroom uit viel. Dat hebben we wel vaker gehad, maar eigenlijk alleen nog maar overdag. Zo ’s avonds is toch wat ingewikkelder en confronterender.

De wasmachine viel uit. We hadden geen licht, geen ventilatoren (warm en muggen), geen airco om te gaan slapen en geen wifi. Dan is het maar een beetje kaarsjes aansteken, zaklampen pakken en wachten. Op gegeven moment besloten om toch maar te gaan proberen te slapen in de hitte op een dag waarop er echt geen zuchtje wind staat en het heel benauwd is door de regen.

Ik denk dat iedereen zo rond kwart voor 11 maar is gaan liggen en na 20 minuten ging alles ineens weer aan en draaien. Fijn! Hierdoor toch nog een prima nacht gehad! Het lastige met zo’n stroom uitval is dat je gewoon niet weet hoe lang het duurt. Gelukkig was het in dit geval maar een uurtje.

Al met al was het weer een bewogen week, maar onszelf weer heerlijk vermaakt!

Recepten van deze week

Eén antwoord op “Week 35 – maandag 24 augustus – zondag 30 augustus”