Italie 2021

In september zijn we een weekje naar Italie gegaan. Het zat lang in ons hoofd, wel vrij last minute geboekt en niet echt een concreet plan. Alleen maar de steden waar we naartoe wilden: Bologna, Venetië, Florence en Rome. On the go hebben we de route uitgestippeld, overnachtingen geboekt en bedacht wat we wilden doen, zien en vooral… eten en drinken.

We begonnen in Bologna, reden in onze Fiat naar Venetië, om vervolgens verder naar beneden te rijden naar Florence. Vanuit daar met een tussenstop in San Gimignano naar onze eindbestemming Rome. Best veel voor 7 dagen, maar enorm genoten. Ik neem je even mee in het avontuur.

Zondag 26 september
Hoppaaaa! We zijn in Italië! Na een toch wel lange reis (Eindhoven, vertraging, boodschapjes en een auto huren), zijn we op plaats van bestemming. Hoe het eruit ziet weten we alleen nog niet, want het was al donker bij aankomst. De kamer is in ieder geval erg idyllisch. We hebben wat wraps gemaakt en een fles Valpolicella Ripasso geopend. Proost.

Maandag 27 september
Vanochtend konden we eindelijk zien waar we de nacht hebben verbleven. Het is een schattig landhuis en ademt Italië in mijn ogen. Via een mooie binnendoor route zijn we in de ochtend naar Bologna geregen. Qua parkeren was het nog een dingetje, maar uiteindelijk goed gekomen. Van het autovrije in de binnenstad hebben we vrij weinig meegemaakt. Het was er behoorlijk druk, veel renovatiewerk en werkverkeer. Ondanks dat, leuke straatjes gevonden en gebruncht met een gigantisch bord aan vleeswaren. Erg lekker! Rond twee uur zijn we richting Venetië gereden, waar we in Mestre verblijven.

Aan het einde van de middag kwamen we aan bij Mestre en hebben we ingecheckt. Dit verliep allemaal soepel. Zo charmant en vol prullaria ons vorige verblijf was, zo sober en simpel is het hier. Snel de spullen gedumpt en de trein gepakt naar Venetië. Het weer is heerlijk, het is er niet te druk en te rustig en het is alsof je in een film wandelt. Op elke hoek kan je wel een foto maken en dat heb ik dan ook gedaan. We hebben onszelf getrakteerd op een Spritz Aperol, prosecco, espresso martini, pizza en gelato. Ik ben een gelukkig mens.

Dinsdag 28 september
Nadat de wekker ging hebben we de boel ingepakt en in de auto gezet en zijn we nog met de trein naar Venetië gegaan. We wilden ergens wat ontbijten en op een of andere manier belandden we op het San Marco plein. Lekker toeristisch, maar wel een mooi plekje. Vervolgens gingen we opzoek naar de brug der zuchten, maar nou die viel wel wat tegen haha. Veel kleiner dan gedacht. Na een flinke wandeling weer terug naar het treinstation hebben we de trein gepakt en vervolgens de auto om onze weg te vervolgen naar Florence!

De weg naar Florence was behoorlijk lang, maar ook wel mooi. Je zag langzaam het landschap veranderen. Wel moet je snel handelen op de Italiaanse snelweg. Invoegstroken en exits zijn super kort en niet echt heel duidelijk aangegeven. Ook verdwijnen banen regelmatig of bedenken bestuurders er banen bij. Maar we zijn veilig aangekomen bij een schattige B&B aan de rand van de autovrije zone van de stad. We hebben rustig aan gedaan en zijn rond het ondergaan van de zon de stad gaan verkennen. Het is er groot, maar wel gezellig. Heerlijk gegeten bij een typisch Italiaans tentje en nog coffee to go gehaald met een tiramisu. Zowel gisteren als vandaag rond de 23.000 stapjes gezet. Dat beginnen we langzaamaan wel in de beetjes te voelen. Morgen lekker uitslapen.

Woensdag 29 september
Weer een prachtige dag vandaag! Het is hier nog helemaal zomer. Heerlijk ontbeten en wederom een flinke wandeltocht gemaakt door de stad met een bezoek aan de kathedraal. Welke er van de buitenkant vele malen mooier uitzag dan van de binnenkant. Ook zijn we naar de bekende ponte Vecchio gewandeld en vanuit daar de wandeling doorgetrokken naar de tuinen van Boboli. Deze wordt omschreven als de mooiste tuin van Florence. Nou, ik denk ook dat het de enige tuin van Florence is, want zo mooi was het niet. Na deze teleurstelling zijn we na twee keer bij een uitgang uit te zijn gekomen die niet open was weg gegaan om onze route te vervolgen naar een ander park met mooi uitzicht. Daar werden we niet teleurgesteld. Prachtig uitzicht! Na deze klim hadden we wel weer een heerlijk drankje verdiend. ‘s Avonds de befaamde steak Fiorentina gegeten. 1,4 kilo schoon aan de haak. Het was een challenge, maar het is gelukt. Op de terugweg weer bij Pompi tiramisu en een taartje gehaald als ontbijtje voor morgen.

Donderdag 30 september
Vandaag zijn we rond 10 uur vetrokken uit Florence na wederom een gebakje als ontbijt op het dakterras. We hebben een prachtige rit gemaakt door de wijngaarden van Toscane en een tussenstop gemaakt in San Gimignano, het Manhattan van de Middeleeuwen. Hier hebben we geluncht en zijn vervolgens via de snelweg naar Rome gereden, onze eindbestemming van deze vakantie.

We made it! Na heel veel gevloek en getier en verkeerd rijden door ontbrekende instructies door het autoverhuurbedrijf is het gelukt om de auto in te leveren in het centrum van Rome en naar ons hotel te gaan. Vrij weinig nog gezien van de stad, maar wel ontzettend genoten van een heerlijk diner om de hoek bij het hotel.

Vrijdag 1 oktober
We hebben vandaag weer niet stil gezeten! Van tevoren hebben we tickets gekocht voor het Colosseum en Het Vaticaan museum en hebben lekker cultuur gesnoven. Ook hebben we lekker rond gewandeld door de stad. Het is echt een openluchtmuseum, zo leuk! Ik hou echt van de Romeinse geschiedenis. Met 31.000 stappen op de teller voelden we onze voetjes wel, dus morgen eindelijk eens rustig aan doen.

Toch een extra landje aangetikt met Vaticaanstad. (Wel gek een land die stad heet…) anyway… We hebben door het museum gewandeld en de Sixtijnse Kapel bekeken. Mijn CKV en KCV boeken kwamen weer tot leven. Vet om te zien dat zulke oude dingen nog zo goed bewaard zijn gebleven en bizar om te beseffen wat mensen vroeger gewoon konden bedenken en maken.

Zaterdag 2 oktober
De laatste dag is aangebroken. Het weer is wat omgeslagen, maar nog steeds prima weer om door de stad te wandelen. De ochtend zijn we gestart met een bezoek aan een Bassie en Adriaan klassieker: De mond der waarheid. Toch even m’n hand in gestoken. Daarna nog naar een prachtig monument gegaan en langs de Spaanse trappen. Het is toch echt wel druk met toeristen in de steden waar we geweest zijn. In de middag hebben we nog lekker geluncht en wat door de winkelstraten gewandeld. ‘s Avonds nog als afsluiter een goede pizza gegeten. Morgen ochtend gaat het vliegtuig heel vroeg. Namelijk 06:00 uur. Dus het wordt een lekker kort nachtje.

Korte recap van Italië:

• Spritz Aperol is lekker en kan altijd, ook om 09:00 uur ‘s ochtends.
  • Wijn is lekker en kan altijd, ook tijdens werkuren.
  • Het ijs is fantastisch!
  • Het verkeer in Italië is verschrikkelijk.
  • Bewegwijzering kan veel beter.
  • Er is zoveel keuze aan restaurants dat het onmogelijk is om gefundeerd een keuze te maken.
  • Soms hele vriendelijke en goede service gehad en soms bedroevend.
  • Elke stad heeft echt z’n eigen charme.